5 tips om bewuster en minder op je telefoon te zitten

minder op je telefoon

Sinds je die feature op je iPhone hebt dat je kan zien hoelang je eigenlijk wel niet op dat ding zit, ben ik er bewuster mee bezig. En ik wil jullie graag vertellen hoe ik minder op mijn telefoon zit.

Zet al je meldingen uit behalve je telefoon en berichten

Ik val meteen met de deur in huis, maar dit is de tip die openbarend was voor mij. Ik had overal al mijn meldingen uitgezet, behalve van WhatsApp want wat als er iets aan de hand is met iemand? Als je even logisch na gaat denken is 99% van alles wat je op een dag binnenkrijgt niet heel nuttig. Kleine appjes over hoe het met je gaat of school. De meldingen dwingen je om op het moment dat je ze binnen ziet komen ze te openen. Maar dat is eigenlijk nergens voor nodig. Door geen meldingen aan te hebben, bepaal je zelf wanneer jij je meldingen opent en ga je hier bewuster mee om. Je mist heus niks hoor.

Minder op je telefoon door apps verwijderen

Ga eens na voor jezelf welke apps je nou daadwerkelijk gebruikt en welke je er eigenlijk maar eens per maand bij pakt omdat je ergens heen moet reizen bijvoorbeeld. Je vult je homescreen met allerlei apps en daardoor creëert het onrust en ziet je scherm er veel voller uit. Je kunt ook veel standaard iPhone apps verwijderen, deze kan je altijd opnieuw downloaden geen zorgen. Maar als je nooit die ene kompas app gebruikt, waarom zou je hem dan niet verwijderen toch?

Tip: Je kunt het in de vorm van een experiment doen, verwijder de apps die je al een week niet hebt geopend en kijk wanneer je het gevoel hebt dat je ze nodig hebt, download ze dan opnieuw, want dan weet je zeker dat je die app ècht nodig hebt.

Maak een challenge van je schermtijd app

Minder op je telefoon is een mooi doel dat ook nog eens goed is voor je gezondheid en je bewuste aanwezigheid om mensen heen. Zet voor jezelf een doel elke week, je kan precies bijhouden in de schermtijd app hoelang je op je telefoon hebt gezeten. Was het deze week 2 uren? Probeer dit dan bijvoorbeeld in een week te verminderen met een half uur. Je kan het zo gek maken als je zelf wil.

Zet het tijdslot op je apps aan

In de nieuwste update van iPhone zit ook een andere nieuwe feature. In de schermtijd app kan je nu ook klokken zetten op je apps. Je kan per app instellen hoelang je hier per dag op mag zitten. Je telefoon geeft zelf aan wanneer je hier te lang op zit. Echt heel handig, zeker voor de challenge hierboven.

Wees onafhankelijk van je mobiel

Houd je to-do lijstjes bij, of notities of boodschappenlijstjes? Doe dat dan gewoon op papier. Hiermee voorkom je dat je telkens je mobiel erbij moet pakken als je boodschappen aan het doen bent bijvoorbeeld. En gebruik bijvoorbeeld de ingebouwde GPS in plaats van die in je telefoon, anders ben je toch constant met je telefoon bezig en dat is natuurlijk ook gevaarlijk in het verkeer.

Nuttig artikel? Deel deze afbeelding op je Pinterest door erop te klikken

minder op je telefoon

Welke tips ga jij gebruiken?

Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge